Fototips - Få en fin bild

 
Tänkte ta och visa lite tips för er hur man tar finare bilder och får det lite mer som man vill ha de! 
 

 
1. Bakgrund
 
Det är nästan så att 50 % av bilden sitter i bakgrunden. Se till att ha en ren och klar bakgrund och inga störande föremål. Vi tar ett tillexempel:
 
 
På denna bild så är bakgrunden trist och tråkig, det är tunnur, säckar och den ser dyster ut.
 
Men om man tar med tillexempel denna:
 
 
På denna bild finns det grönt gräs, lite hus och träd i bakgrunden. Även ett litet staket. Här är bilden renare och klarare.
 

Här kan du även se båda två:
 
 
Jag tror att nu nästan att alla skulle säga att bild 2 är finare, eller hur? 
 

 
2. Skärpa
 
Här har jag animerat en bild med skärpa och utan skärpa ( fokus ).
Som ni ser så blir hästen i fokus när jag har använt mig i skärpa.
 
 
Man kan inte använda skärpa i starstable, utan det måste du redigera i något program. Jag använder mig av photoshop, men det kostar pengar så då kan jag rekomendera GIMP som är gratis!



2. Ljusstyrka & Kontrast
 
Ljusstyrka är precis som det låter, hur ljus bilden är. Eftersom att Starstables blider kan vara ganska mörka kan det vara bra att ljusa upp dom lite så att färgerna blir klarare.
 
Kontrast är hur ljusa eller starka dina detaljer är, detta kan du säkert googla om du vill läsa mer om 
 
 
Var försiktig med att öka för mycket ljus & kontrast!

 
Andra detaljer:
 
Du kan självklart ändra mycket mer på din bild, jag brukar tex öka kontrasten på ögonen och på detaljer jag tycker om. Sedan kan du även göra manen och svansen på hästen och ryttaren livfullare. Detta gör du genom att använda ett verktyg i GIMP eller Photoshop.
 
Sedan kan du även lägga till tex ett filter som gör att du tillexempel får linsöverstrålning! 

 
Färdiga resultatet! 
 
Hoppas du fick lite tips om hur du kan göra med dina bilder!
Jag tycker det är så roligt att jobba med bilder eftersom att det finns så otroligt mycket du kan göra. 
 

Gloria

Om det var jag som redigerade skulle jag vrida bilden liite eftersom den är lite sne just nu. ser naturligare ut då enligt mig.

Svar: Haha ja kanske det, men det är nog en smaksak ^^ Men bilden är egentligen inte sne, hästen står bara i en uppförsbacke c:
April Starwood

2013-11-01 @ 18:42:47
Ida Hawkberg

Vad heter verktyget som man gör man och svans livfullare? Jag har photoshop elements 11.

2013-11-01 @ 20:58:16
URL: http://jorvikcookies.blogg.se/
Alexandra Mistdawn

Vet du hur man får linsöverstrålning i photoshop? :) Använder mig utav CS5

2013-11-01 @ 21:15:03
URL: http://starstableryttarnas.blogg.se
Nadia Moonnight

Hejsan! Jag laddade ner GIMP, men sedan hände ingenting! det finns typ en massa filer på min dator som heter GIMP, men jag fattar absolut inte hur man öppnar pogrammet!

2013-11-01 @ 21:55:13
URL: http://starstablenadia.blogg.se
Danielle lightfall

Hur får man manen och svansen sådär fina :) vilket photoshop använder du?

2013-11-02 @ 10:22:58
Exenzia

Superbra inlägg! (y)

2013-11-02 @ 13:10:47
URL: http://exenzia.blogg.se/
katarina Riverwood

Just nu på P3 pratar de om Starstable :D

2013-11-02 @ 14:16:06
URL: http://starstablekatarina.blogg.se
Ida Goldforest

Fattar inte vart man gör det? använder Photoshop men hittar inte vart man ändrar kontrastet och blablabla :$

2013-11-05 @ 17:28:32





  Namn:
      Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)
  
  Hemsida/blogg:
  
  Din text här:
  
  




April Starwood
Vad kul att du hittade hit!
Mitt namn är April och kallas App.
Jag har drivit denna blogg till och från sedan Januari 2012. Jag bloggar om mina tankar, vänner, shopping och mycket mer!






Star Stable Online
Star Stable är ett online spel där du får chansen att skapa din egna häst och karaktär. Du och din häst kommer kunna göra dagliga uppdrag, chatta med vänner och tävla i roliga race! Det finns så mycket på Jorvik att upptäcka.
Du kan bli medlem gratis redan idag!





       






































Hemsidan visas bäst i Google Chrome ~ Design © April Starwood