Copyright-lagen.

 
Har fått veta att det är en person som snor bilder från min och även Lilys och Stephanies bloggar. 
Detta är inte okej. Om man snor andras bilder så bryter man mot en lag, Copyright-lagen.
 

" Måste man skriva copyright på sina sidor?
Nej, egentligen inte. 
En copyrightsymbol (©) är mestadels till för att man ska kunna se vem som har skapat verket utifall man skulle vilja komma i kontakt med personen i fråga. Du kan med andra ord, om du vill, endast ange en e-post-adress eller dylik bredvid din copyrightsymbol. 
Det är inget krav att du har med en copyrightsymbol på ditt verk (din hemsida i detta fall) för att den ska skyddas av upphovsrättslagen enligt Bernkonventionen som Sverige och de flesta andra länder skrivit på. "

 
Alltså finns det inget som säger att jag ska behöva skriva eller egentligen att någon ska behöva skriva att ens bilder är (c)-skyddade.
 
Varför jag drar upp detta är dvs för att många personer vet faktiskt inte att det kan bli jobbigt det kan bli om man bryter mot denna :
 

" Vad händer om jag bryter mot upphovrättslagen?
Att bryta mot upphovsrätten kan leda till att man döms till böter och/eller fängelse i max 2 år. 
Hur stor böter man får beror givetvis på hur grovt brottet varit, fast lagen säger att "den som utnyttjar ett verk ska gälda ersättning utgörande skäligt vederlag för utnyttjandet". Har brottet dessutom begåtts med avsikt eller med grov oaktsamhet så ska bötesbeloppet inte bara omfatta vederlaget för utnyttjandet, utan även omfatta ersättning för lidande eller annan skada. "


Detta är en lag och alla där ute borde respektera den och veta av den så man inte gör detta misstag. 
Så tänk er för och fråga först! Och få ett ärligt ja istället för att sno bilderna och få jobbiga konsekvenser!
 
Det är helt okej att låna mina bilder, MEN man får INTE säga att man själv tagit de!
Alltså är detta okej "Detta är App's häst" <- HELT OKEJ!
Men "Detta är min häst, jag fotade henne igår" <- INTE OKEJ!
 
Hoppas ALLA respekterar detta!
 
MER INFO FINNS HÄR OM DENNA LAG!
 
 
 Nu skrev jag detta för alla som jobbar mycket med bild osv, de bör känna till denna regel ;)

Lily Rainstorm

TACK April, hoppas att folk fick bättre förståelse nu. Bra att du förtydligade detta. Kram!

2013-01-17 @ 13:34:18
URL: http://starstableworld.se
Alexandra Flowerforest

Jag förstår helt att det är mycket jobbigt. Fast visste inte att det var lag och att det kunde vara så straffbart. Men jag håller helt med om att det är jobbigt när något snor fotot och anser att respektive person själv tagit det.

2013-01-17 @ 16:11:45
URL: http://indispage.blogg.se
Xenia Luminescence

Ett tips! :) Om du vill låta folk låna dina bilder borde du sätta dem under en Creative Common linense istället för att säga att de är copyright :) Men CC ger du folk tillåtelse att använda bilderna under vissa villkor bl.a. att personen MÅSTE länka eller på något annat sett informera om vem som äger bilden, men även om den får tjäna pengar på bilden eller inte, genomföra ändringar av bilden och liknande :) Sök på google så hittar du information om det :)

2013-01-17 @ 21:14:59
URL: http://starstablelegacy.blogspot.se





  Namn:
      Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)
  
  Hemsida/blogg:
  
  Din text här:
  
  




April Starwood
Vad kul att du hittade hit!
Mitt namn är April och kallas App.
Jag har drivit denna blogg till och från sedan Januari 2012. Jag bloggar om mina tankar, vänner, shopping och mycket mer!






Star Stable Online
Star Stable är ett online spel där du får chansen att skapa din egna häst och karaktär. Du och din häst kommer kunna göra dagliga uppdrag, chatta med vänner och tävla i roliga race! Det finns så mycket på Jorvik att upptäcka.
Du kan bli medlem gratis redan idag!





       






































Hemsidan visas bäst i Google Chrome ~ Design © April Starwood